9. 12. 2025
Jak nezkazit prodej nemovitosti: Vyhněte se cenové pasti a získejte maximum peněz
Při prodeji vaší nemovitosti je největším rizikem to, že ve finále přijdete o peníze. Nejde jen o bezpečné dotažení transakce do konce, ale především o zajištění, abyste na svém účtu měli skutečné maximum. Proto je klíčové vyhnout se chybám, které vás mohou připravit o část financí, například prodeji pod skutečnou cenou.
Cenová strategie a past přecenění
Každý majitel má tendenci vidět svou nemovitost jako nejlepší a nejúžasnější. Mějte ale na paměti, že nabídkové ceny na internetu nejsou ceny transakční, tedy ty, za které se nemovitosti skutečně prodaly.
Strategie „zkusím to výš a potom budu zlevňovat“ je tou nejhorší možnou. Když je nemovitost přeceněná příliš vysoko, stane se z ní takzvaný „ležák“ nebo zprofanované zboží, což může prodej zablokovat na řadu měsíců. Postupné snižování ceny zájemce neodradí, ale povede k úvahám, že s nemovitostí je nějaký problém. To může způsobit propad prodejní ceny i pod tržní hodnotu.
Dva pilíře prodeje: Prezentace a propagace
Prodej nemovitosti je nutné rozdělit na dvě nedělitelné části: prezentaci a propagaci. Kupující nakupují „očima“, proto musíte nemovitost správně prezentovat, ať už jde o garsonku s umakartovým jádrem, nebo historický zámek. Pravidla prezentace a propagace jsou naprosto stejná.
Prezentace zahrnuje kvalitní fotografie, strukturované texty, technické informace, půdorysy, PENB a také homestaging či virtuální staging. Samotná prezentace by však byla k ničemu bez následné propagace, která nabídku dostane k dostatečnému počtu zájemců.
Síla vizualizace a příběhu
Prodej je o emocích a ty hrají ve vizualizaci důležitou roli. Virtuální či fyzický homestaging dává potenciálnímu zájemci možnost vidět, jak by nemovitost vypadala po jeho nastěhování a že se tam reálně vše vejde.
Stejně tak je důležitá vizualizace půdorysu, která prozradí, jaká je skladba a průchodnost místností. Pro lepší orientaci se obvykle připravují 3D půdorysy s konkrétním nábytkem, názvy místností a uvedením metráže.
K maximální důvěryhodnosti přispívá také příběh. Dnešní kupující nejsou hloupí, mají k informacím velký přístup a krátkozraké lži mají „krátké nohy“. Zvažte proto rozhovor s majitelem o tom, jak dům zařizoval, proč vybral konkrétní materiály nebo jak v něm žil. Příklad z praxe ukázal, že rozhovor s majitelkou (25 minut dlouhý) měl asi 3500 shlédnutí, zatímco standardní videoprohlídka pouze 600. „Úkol makléře je i to, že takhle to tam všechno jako předkládám, ukazuju, vysvětluju a transparentním mu dávám vhled nemovitosti právě včetně toho příběhu“.
Lokalita a efektivní propagace
Lokalita je naprosto klíčová – rozhoduje o stovkách procent ceny. O ceně nemovitosti rozhoduje dostupnost za dobře placenou prací a občanská vybavenost, jako je škola nebo školka. Rozdíl v ceně stejného bytu v Praze na Vinohradech a například v Ústeckém kraji může činit stovky procent.
Nabídku je nezbytné dostat k maximálně velkému množství potenciálních kupujících. Kromě inzertních portálů byste měli využít klasickou PPC reklamu ve vyhledávačích a reklamy na sociálních sítích (Facebook, Instagram, LinkedIn a YouTube). Na portály chodí lidé, kteří chtějí kupovat, ale vy můžete prodat nemovitost i někomu, kdo ještě před týdnem vůbec nic kupovat nechtěl. Klient čeká nakoupit vaši nemovitost „Všude“.
Jak rozpoznat profesionálního makléře
V České republice se aktuálně nabízí desítky tisíc bytů a domů, avšak videoprohlídku, 3D prohlídku a půdorys má jen minimum z nich (asi 98 % nemovitostí se neprezentuje tak, jak by mohlo). Dá se říct, že profesionální práci dělá zhruba jen 1 % makléřů v zemi.
Při výběru se řiďte důvěryhodností a férovostí nabídky. Hledejte makléře, který má za sebou hodně prodejů (například 1000 plus) a který má ukázky toho, co vše pro nemovitost udělal. Měl by používat všechny dostupné nástroje a technologie, kterých existuje asi 30. Vyberte si takového odborníka, který prodej zajistí ve správný čas, bezpečně a za maximální možnou cenu.
Poslechněte si celý podcast Klíč bydlení! Najdete ho na všech vašich oblíbených podcastových platformách a také na obrazovkách CNN Prima News.